Risico's
Op dit programma zijn de volgende risico´s van toepassing:
Omschrijving | Aard | Maximaal bedrag | Kans | |
---|---|---|---|---|
Koepelovereenkomst Libéma inzake Sportiom | Incidenteel | PM | 2 | |
Herziening besluit gelegenheid geven tot sportbeoefening | Structureel | 800.000 | 3 | |
Flik Flak | Structureel | 350.000 | 5 | |
Herziening besluit gelegenheid geven tot sportbeoefening | Incidenteel | 1.300.000 | 4 | |
Instandhouding sportaccommodaties | Structureel | 535.000 | 5 |
Toelichting op risico
Op 7 maart 2017 heeft uw Raad ingestemd met het voorstel tot voortzetting van de exploitatie van het Sportiom voor de periode 2019 t/m 2038, met als een van de uitgangspunten dat deze past binnen de huidige financiële ruimte, onderdeel Sportiom, in de gemeentelijke meerjarenbegroting (t/m 2038). Inmiddels is de aanbestedingsprocedure in volle gang en verwachten we in mei/juni 2018 de exploitatie van het Sportiom 2019-2038 definitief te gunnen aan de nieuwe exploitant.
Tot nu toe werd in de gemeentebegroting uitgegaan van exploitatie van het Sportiom t/m 2025. Op basis van de meerjaren prognoses werd een eenmalig tekort van € 1,8 mln. ultimo 2025 gemeld in de risicoparagraaf.
Wij verwachten dat alle lasten die samenhangen met de nieuwe verlengde exploitatie van het Sportiom, passen binnen de beschikbare middelen zoals opgenomen in de meerjaren gemeentebegroting, bij voortzetting van de huidige begrotingssystematiek Sportiom. Ondanks de zorgvuldige en goede voorbereiding kan het aanbestedingstraject mislukken, met het risico dat geen nieuwe exploitatieovereenkomst gesloten kan worden, ingaande op 1 januari 2019. In bovengenoemd voorstel heeft uw Raad tevens besloten om in dat geval de exploitatie als gemeente (tijdelijk) ter hand te nemen. Het eventuele financiële risico kan op het moment van samenstelling van de jaarrekening nog niet worden ingeschat en is derhalve PM geraamd.
Toelichting op risico
Op dit moment is het onder bepaalde voorwaarden voor een exploitant van een sportaccommodatie (in veel gevallen de gemeente) die zijn accommodatie ter beschikking stelt aan sporters of sportverenigingen mogelijk om (tegen het verlaagde btw-tarief van 6%) gelegenheid te geven tot sportbeoefening. Voordeel van toepassing van het btw-belast gelegenheid geven tot sportbeoefening is dat btw op gemaakte kosten die aan deze activiteit zijn toe te rekenen in aftrek kan worden gebracht (meestal zijn deze kosten belast met 21% btw). De wetswijziging die ingaat per 1 januari 2019 houdt in dat organisaties zonder winstoogmerk voor het ter beschikking stellen van sportaccommodaties niet meer het 6%-tarief maar de btw-vrijstelling moeten toepassen met het verlies van het recht op aftrek van de btw op de investeringen en exploitatiekosten in sportaccommodaties als gevolg. Dit zal tot substantieel hogere investerings- en exploitatielasten leiden. Per jaar wordt binnen de exploitatie en inclusief de investeringen en uitgaven binnen de onderhoudsvoorziening gemiddeld bijna € 800.000 verhaald. Uitgangspunt is dat er in dezelfde orde van grootte compensatie wordt geboden aan gemeente, maar hoe dat precies wordt vorm gegeven is nog onduidelijk. De eerste meldingen geven aan dat het Rijk zelf eerst uitvoeringskosten afroomt en dat het om een plafondbedrag gaat. Verdeling op basis van aanvraag met verhoudingsgewijs lagere toekenning bij overvraging, verantwoording via SISA. Het is dus nog onduidelijk of dit een niet-budgettair effect heeft voor de gemeente 's-Hertogenbosch. Ook is er nog niets bekend over de exacte wetswijziging en een eventuele overgangsregeling. Een mogelijke herziening met terugwerkende kracht voor de verhaalde BTW van afgelopen jaren behoort ook tot de mogelijke consequenties van de aanpassing van het besluit gelegenheid geven tot sportbeoefening. Gedacht moet worden aan een terugbetaling van ruim € 1.300.000 aan verhaalde btw. Wij achten het waarschijnlijk dat in geval van herziening sprake zal zijn van een financiële tegemoetkoming door het rijk aan gemeenten (en derden). We noemen hier wel het maximale risicobedrag.
Toelichting op risico
Door sterk afgenomen mogelijkheden om extra inkomsten van externe subsidies en fondsen binnen te halen, een gedaald ledenaantal en toenemende kosten, geeft Flik-Flak aan niet meer in staat te zijn om de gebruiksvergoeding te betalen aan Stichting Accommodatie Flik-Flak. Als gevolg van het niet kunnen betalen van de gebruiksvergoeding door de hoofdhuurder Flik-Flak en door hogere onderhoudslasten ontstaan er ook bij de Stichting Accommodatie Flik-Flak financiële problemen. Voor 2018 is er een bedrag van maximaal € 150.000 gereserveerd om het acute liquiditeitsprobleem voor dit jaar op te lossen. De structureel hogere kosten zijn hiermee nog niet opgelost. Er wordt nader onderzoek gedaan naar een structurele oplossing.
Toelichting op risico
Op dit moment is het onder bepaalde voorwaarden voor een exploitant van een sportaccommodatie (in veel gevallen de gemeente) die zijn accommodatie ter beschikking stelt aan sporters of sportverenigingen mogelijk om (tegen het verlaagde btw-tarief van 6%) gelegenheid te geven tot sportbeoefening. Voordeel van toepassing van het btw-belast gelegenheid geven tot sportbeoefening is dat btw op gemaakte kosten die aan deze activiteit zijn toe te rekenen in aftrek kan worden gebracht (meestal zijn deze kosten belast met 21% btw). De wetswijziging die ingaat per 1 januari 2019 houdt in dat organisaties zonder winstoogmerk voor het ter beschikking stellen van sportaccommodaties niet meer het 6%-tarief maar de btw-vrijstelling moeten toepassen met het verlies van het recht op aftrek van de btw op de investeringen en exploitatiekosten in sportaccommodaties als gevolg. Dit zal tot substantieel hogere investerings- en exploitatielasten leiden. Per jaar wordt binnen de exploitatie en inclusief de investeringen en uitgaven binnen de onderhoudsvoorziening gemiddeld bijna € 800.000 verhaald. Uitgangspunt is dat er in dezelfde orde van grootte compensatie wordt geboden aan gemeente, maar hoe dat precies wordt vorm gegeven is nog onduidelijk. De eerste meldingen geven aan dat het Rijk zelf eerst uitvoeringskosten afroomt en dat het om een plafondbedrag gaat. Verdeling op basis van aanvraag met verhoudingsgewijs lagere toekenning bij overvraging, verantwoording via SISA. Het is dus nog onduidelijk of dit een budgettair effect heeft voor de gemeente 's-Hertogenbosch.
Ook is er nog niets bekend over de exacte wetswijziging en een eventuele overgangsregeling. Een mogelijke herziening met terugwerkende kracht voor de verhaalde BTW van afgelopen jaren behoort ook tot de mogelijke consequenties van de aanpassing van het besluit gelegenheid geven tot sportbeoefening. Gedacht moet worden aan een terugbetaling van ruim € 1.300.000 aan verhaalde btw. Wij achten het waarschijnlijk dat in geval van herziening sprake zal zijn van een financiële tegemoetkoming door het rijk aan gemeenten (en derden). We noemen hier wel het maximale risicobedrag.
Toelichting op risico
De gemeente is eigenaar van de sport- en recreatievoorzieningen in de stad. De totale (vervangings-)waarde van dit areaal is ongeveer € 120 miljoen euro. Dit is exclusief Sportiom. De voorzieningen worden sober doch doelmatig onderhouden tot het moment dat deze toe is aan vervanging of een grote renovatie. Uit de meerjaren planning voor het onderhoud blijkt dat dit niet voldoende is. Om ook in de toekomst het areaal sober doch doelmatig te onderhouden is jaarlijks ongeveer € 735.000 extra nodig. Voor de jaren 2018 en 2019 was hiervoor al € 200.000 beschikbaar gesteld en de jaren daarna € 400.000. Recent is echter besloten om deze beschikbaar gestelde ruimte deels te benutten voor de aanleg van 6 extra kunstgrasvelden, waardoor weer circa € 200.000 extra benodigd is voor de instandhouding. Dit betekent dat in 2018 en 2019 nog € 56.000 beschikbaar is en van 2020 € 256.000.