Jaarverslag2017

  • Hoofdlijnen
  • Programma's
  • Paragrafen
  • Deel II: Jaarrekening
Logo van Gemeente Rotterdam
  • Verbonden partijen
    • Inleiding
    • Beleidskaders
    • Register verbonden partijen
    • Vennootschappen en coöperaties
    • Zware gemeenschappelijke regelingen
    • Zware regionale samenwerkingsverbanden
  • Home
  • Paragrafen
    • Hoofdlijnen
    • Programma's
    • Paragrafen
    • Deel II: Jaarrekening
  • Verbonden partijen
    • Lokale heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Verbonden partijen
    • Grondbeleid
  • Zware gemeenschappelijke regelingen
    • Inleiding
    • Beleidskaders
    • Register verbonden partijen
    • Vennootschappen en coöperaties
    • Zware gemeenschappelijke regelingen
    • Zware regionale samenwerkingsverbanden

Veiligheidsregio GHOR

Verbonden partij

Veiligheidsregio GHOR

Beleidsprogramma: Veiligheid

Aard cijfers:

Geplaatst aandelenkapitaal,

Financieel belang

Rekening courant, leningen,

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

garanties, subsidies e.d.

01-01-2017

31-12-2017

01-01-2017

31-12-2017

2017

€ 1,849 per inwoner

€ 194.000

€ 178.000

€ 199.000

€ 428.000

€ 0,00

Risicomanagement:

Zie Veiligheidsregio Brandweer.

Veiligheidsregio Gemeenschappelijk Meldcentrum

Verbonden partij

Veiligheidsregio Gemeenschappelijk meldcentrum

Beleidsprogramma: Veiligheid

Aard cijfers:

Geplaatst aandelenkapitaal,

Financieel belang

Rekening courant, leningen,

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

garanties, subsidies e.d.

01-01-2017

31-12-2017

01-01-2017

31-12-2017

2017

€ 2,055 per inwoner

€ 1,5 miljoen

€ 2,0 miljoen

€ 5,0 miljoen

€ 830.000

€ 868.000

Risicomanagement:

Zie Veiligheidsregio Brandweer.

Veiligheidsregio Brandweer

Verbonden partij

Veiligheidsregio Brandweer

Beleidsprogramma: Veiligheid

Aard cijfers: Concept

Geplaatst aandelenkapitaal,

Financieel belang

Rekening courant, leningen,

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

garanties, subsidies e.d.

01-01-2017

31-12-2017

01-01-2017

31-12-2017

2017

€ 41,25 per inwoner (2017)

€ 7,8 miljoen

€ 7,8 miljoen

€ 21,8 miljoen

€ 23,4 miljoen

€ 164.000

Risicomanagement:

Versterking organisatie Brandweer Brabant-Noord
Met name door veranderingen in de omgeving met toenemende eisen aan de brandweer=organisatie en onder invloed van eerder doorgevoerde bezuinigingen bevindt de BBN zich op dun ijs. Zowel de toereikendheid van de uitvoeringscapaciteit als de toekomstbestendigheid van de organisatie is onvoldoende.
In 2017 en 2018 worden de noodzakelijke versterkingen bekostigd uit de inzet van reserves van de Veiligheidsregio. Om de versterkingen structureel te borgen is een hogere gemeentelijke bijdrage vanaf 2019 noodzakelijk. Om de actuele knelpunten structureel op te lossen is een verhoging van de gemeentelijke bijdrage nodig van € 4,06 per inwoner; voor onze gemeente een bedrag van € 630.000.
Op 12 en 13 april 2018 wordt/is wederom een Bestuursconferentie gehouden om de koers en richting van de organisatie te bepalen vanaf 2020.

Schaalvergroting van meldkamers
Nederland kent op dit moment 25 meldkamers waarvan 22 regionale meldkamers werkzaam zijn ten behoeve van politie, brandweer en de ambulancevoorzieningen. De schaalvergroting wordt geëffectueerd middels een transitieakkoord met daarin de samenvoeging tot één landelijke meldkamerorganisatie (met maximaal 10 locaties) die onder leiding komt te staan van het ministerie van Veiligheid & Justitie. Welke financiële risico’s dat met zich meebrengt voor de deelnemende gemeenten binnen onze veiligheidsregio met betrekking tot het Gemeenschappelijke Meldcentrum en de meldkamer van de Brandweer is nog steeds niet bekend, evenals de omvang daarvan.
Het positieve resultaat van de jaarrekening 2017 van het GMC bedraagt € 868.000. Dit voordeel is met name ontstaan vanwege uitgestelde investeringen, lagere rentekosten en als gevolg van de samenvoeging met meldkamer van de regio Brabant Zuid-Oost en zal aan de 17 deelnemende gemeenten en de Politie worden terugbetaald.

Heesch-West

Verbonden partij

Heesch-West

Beleidsprogramma: Wonen en werkomgeving

Aard cijfers: Concept

Geplaatst aandelenkapitaal,

Financieel belang

Rekening courant, leningen,

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

garanties, subsidies e.d.

01-01-2017

31-12-2017

01-01-2017

31-12-2017

2017

58% batig/nadelig saldo ten gunste/laste van de gemeente ‘s-Hertogenbosch

-/- € 44.831

-/- € 174.085

€ 2.694.275

€ 2.531.667

-/- € 129.254

Risicomanagement:

In haar jaarverslag 2016 heeft de GR Heesch West het risicoprofiel van de grondexploitatie bijgesteld van “hoog” naar “middel”. Deze verlaging is met name veroorzaakt door een afname van het renterisico als gevolg van het afsluiten van langjarige projectleningen en de bijstelling van het totaal uitgeefbare gebied van 76 hectare naar 50 hectare. De belangrijkste projectrisico’s blijven de start uitgifte, het jaarlijkse uitgiftetempo, de uitgifteprijs en een hogere kostenstijging.
De grondexploitatie laat per heden een tekort zien van 43,7 miljoen voor de gezamenlijke gemeenten. De gemeente ’s-Hertogenbosch heeft voor haar aandeel van 58% een voorziening getroffen van € 25,3 miljoen. Gezien de complexiteit en de grootte van het project zijn er nog tal van onzekerheden. Om die reden houden wij dan ook voor dit project een risicobuffer aan als onderdeel van onze algemene reserve van het grondbedrijf. Het blijft evenwel onze ambitie om een bedrijventerrein van minimaal 76 ha. te realiseren en (daarmee) een deel van de voorziening terug te verdienen.

GGD Hart van Brabant

Verbonden partij

GGD Hart van Brabant

Beleidsprogramma: Gezonde stad

Aard cijfers: Concept

Geplaatst aandelenkapitaal,

Financieel belang

Rekening courant, leningen,

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

garanties, subsidies e.d.

01-01-2017

31-12-2017

01-01-2017

31-12-2017

2017

€ 29,81 per inwoner (nog niet bekend)

€ 11,1 miljoen

€ 10,7 miljoen

€ 10,3 miljoen

€ 18,5 miljoen concept

€ 0,3 miljoen

Risicomanagement:

GGD Hart van Brabant (in concept)
De GGD Hart van Brabant wijdt een aparte paragraaf in haar jaarrekening aan weerstandsvermogen en risicobeheersing. De belangrijkste risico’s worden vermeld en toegelicht, inclusief een inschatting van het risicobedrag en de kans waarin een risico zich kan voordoen. Voor 2017 is er een risicobedrag van € 1,2 miljoen ingeschat wat door reserves en voorzieningen gedekt zou moeten worden.
Het gaat dan met name om;
*risico op aanvullende dienstverlening (€ 0,64 miljoen)
Ongeveer 33% van de omzet van de GGD komt uit plustaken, met het gebruikelijke ondernemersrisico. De opbrengst uit plustaken draagt ook bij aan de dekking van de algemene, indirecte kosten. Daarom wordt er een risicomarge ingeschat van 5% van deze omzet. Kans dat zich dit voordoet is hoog, de druk op de gemeentelijke financiën wordt groter en de stringentere subsidievoorwaarden en nieuwe vormen van inkoop vergroten dit risico ook.
*eenmalige vertrekregeling ( € 0,27 miljoen)
Toelichting risicobeheer op eenmalige vertrekregeling (regelingen vervroegde uitkering): op basis van rechterlijke uitspraken bij andere bedrijven is er nu een sprake van een (eind)heffing, maar de belastingdienst ging hiertegen in beroep. Toekomstige uitspraken kunnen nog leiden tot een heffing van 52%. De kans dat dit risico zich volledig voordoet is laag.

Daarnaast zijn er nog een aantal risico’s ingeschat welke via een andere maatregel (o.a. dekking door voorziening of bestemmingsreserve) opgevangen kunnen worden zonder de algemene reserve aan te spreken. Het betreft dan o.a. een (hoog) risico op oninbaarheid debiteuren die een voorziening dubieuze debiteuren ter dekking heeft.

Na vaststelling van het jaarverslag en de jaarrekening 2017 is de stand van de reserves:
-   Algemene reserve € 2,93 miljoen
-   Bestemmingsreserves € 7,83 miljoen
De reserves zijn toereikend voor de dekking van de risico’s en andere onverwachte ontwikkelingen

Heesch-West

Verbonden partij

Heesch-West

Beleidsprogramma: Ruimte voor bedrijvigheid

Aard cijfers:

Geplaatst aandelenkapitaal,

Financieel belang

Rekening courant, leningen,

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

garanties, subsidies e.d.

01-01-2017

31-12-2017

01-01-2017

31-12-2017

2017

58% batig/nadelig saldo ten gunste/laste van de gemeente ‘s-Hertogenbosch

-/- € 44.831

-/- € 174.085

€ 2.694.275

€ 2.531.667

-/- € 129.254

Risicomanagement:

In haar jaarverslag 2016 heeft de GR Heesch West het risicoprofiel van de grondexploitatie bijgesteld van “hoog” naar “middel”. Deze verlaging is met name veroorzaakt door een afname van het renterisico als gevolg van het afsluiten van langjarige projectleningen en de bijstelling van het totaal uitgeefbare gebied van 76 hectare naar 50 hectare. De belangrijkste projectrisico’s blijven de start uitgifte, het jaarlijkse uitgiftetempo, de uitgifteprijs en een hogere kostenstijging.
De grondexploitatie laat per heden een tekort zien van 43,7 miljoen voor de gezamenlijke gemeenten. De gemeente ’s-Hertogenbosch heeft voor haar aandeel van 58% een voorziening getroffen van € 25,3 miljoen. Gezien de complexiteit en de grootte van het project zijn er nog tal van onzekerheden. Om die reden houden wij dan ook voor dit project een risicobuffer aan als onderdeel van onze algemene reserve van het grondbedrijf. Het blijft evenwel onze ambitie om een bedrijventerrein van minimaal 76 ha. te realiseren en (daarmee) een deel van de voorziening terug te verdienen.

Omgevingsdienst Brabant-Noord

Verbonden partij

ODBN

Beleidsprogramma: Milieu respecterende ontwikkelingen

Aard cijfers: Concept

Geplaatst aandelenkapitaal,

Financieel belang

Rekening courant, leningen,

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

garanties, subsidies e.d.

01-01-2017

31-12-2017

01-01-2017

31-12-2017

2017

€ 79 gemiddelde kostprijs per uur (2017)

€ 7,1 miljoen

€ 5,4 miljoen

€ 18,2 miljoen

€ 18,2 miljoen

-/- € 972.000

Risicomanagement:

Binnen de ODBN geeft men aan, invulling te geven aan een adequaat geborgd risicomanagement. Risicomanagement  is  er op  gericht  om  de  schadelijke  gevolgen  van  risico’s  zo  veel  mogelijk  te voorkomen of te beperken. Het is  een  instrument  om  op een  gestructureerde  en  eenduidige  wijze risico's  in  kaart  te  brengen  en  te  leren  beheersen.  Daarvoor  worden  structureel  risicoanalyses gemaakt; nadat een risico is beschreven worden de mogelijke financiële gevolgen en de kans dat een risico   zich   voordoet   in   beeld   gebracht.  Een belangrijk risico waarmee de ODBN zich mogelijk geconfronteerd ziet is het niet kunnen voldoen aan de geraamde productieve uren (vanwege ziekteverzuim, het niet kunnen werven van voldoende gekwalificeerd personeel) waarmee een kwalitatieve en kwantitatieve mismatch zou kunnen ontstaan tussen de werkprogramma’s van de deelnemers en de mate waarin de ODBN daaraan uitvoering kan geven. Daarnaast loopt momenteel een extern onderzoek naar de in voorgaande jaren opgetreden tekorten. De uitkomsten van dit onderzoek kunnen gevolgen hebben voor de hoogte van de financiële bijdragen van deelnemende partners aan de ODBN. Hierover zullen nog afspraken gemaakt moeten worden tussen de partners.

Vorige Vennootschappen en coöperaties Volgende Zware regionale samenwerkingsverbanden