Wat wilden we bereiken?
Wij streven naar behoud en versterking van onze centrumfunctie en economische aantrekkelijkheid van onze stad.
Indicatoren
Indicator | Nulmeting | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Ambitie 2018 |
---|---|---|---|---|
Verhouding aantal arbeidsplaatsen en feitelijke beroepsbevolking bron: Economische monitor | 1,30 | 1,32 | 1,24 | > 1,35 |
m2 verkoopvloeroppervlakte winkels per 1.000 inwoners bron: Economische monitor | 1.853 m2 | 1.853 m2 | 1.944 m2 | Minimaal 1.853 m2 |
Woonaantrekkelijkheidsindex bron: Atlas voor gemeenten | 5e plaats | Top 5 | 4e plaats | Top 5 |
Wat hebben we ervoor gedaan?
Status
Output indicator
Toelichting
Gerealiseerd
Voor het innovatieprogramma Food to Fit (Voeding&Gezondheid) zal de nadruk komen te liggen op de uitvoering van de projecten waarin nieuwe voedingsconcepten de gezondheid van met name ouderen en kinderen bevorderen.
Toelichting
Gerealiseerd door Agrifood CapitalGerealiseerd
In het programma Transitie AgriFood zal gewerkt worden aan het in de praktijk brengen van de ambitie om een emissie-loze veehouderij te bewerkstelligen. In samenwerking met de Provincie en het Rijk is de inzet het realiseren van de “proeftuin-ambitie” van de regio; het realiseren van innovatieve concepten die van toegevoegde waarde zijn voor boer, burger, bewoner en consument.
Toelichting
Gerealiseerd door Agrifood Capital. Kernlocatie: Agro-As de Peel (gemeente Uden).Gerealiseerd
In het programma Circulaire AgriFood staat realisatie van initiatieven voor het in waarden omzetten van reststromen centraal. Nadruk zal worden gelegd op de groene biomassa vanuit de gemeenten, duurzame mestverwerking en het tegengaan van voedselverspilling in de Agrifood-keten.
Toelichting
Gerealiseerd door Agrifood Capital. Kernlocatie: Verspillingsfabriek, Veghel.Gerealiseerd
In 2017 werken we binnen het bestuurlijke samenwerkingsverband BrabantStad verder aan de beleidsagenda ‘Strategische Agenda BrabantStad 2012-2020’. Speerpunten in deze agenda zijn de economische versterking door kennis, kunde & valorisatie, het vergroten van de internationale allure, het bevorderen van de (internationale) bereikbaarheid en het versterken van de stedelijke structuur van het stedelijk netwerk. Waar acties en projecten raadsbevoegdheden raken (zoals het budgetrecht), worden deze vanzelfsprekend eerst ter besluitvorming door ons college aan de gemeenteraad voorgelegd. Mede op basis van de gezamenlijke beleidsagenda vindt bovendien namens BrabantStad een actieve lobby plaats richting Den Haag en Brussel.
Toelichting
Gedurende het jaar is actieve inzet gepleegd in de werkverbanden van BrabantStad en lobby rond spoor, veiligheid, mobiliteit en stedelijke ontwikkeling.Gerealiseerd
Het programma Beleef AgriFood richt zich op realisatie van het project “European Region of Gastronomy”, in samenwerking met o.a. de Provincie Noord-Brabant en Visit Brabant. Dit project beoogt Noordoost Brabant te positioneren als topregio in AgriFood, met als doel een belangrijke katalysator te realiseren voor groei en innovatie op de thema’s voeding, gezondheid en duurzaamheid in de regio.
Toelichting
Gerealiseerd door Agrifood Capital. Jaarprogramma We Are Food 2018 ontwikkeld: 10 thema-maanden. O.a. oktober 'bigdata & food'.Gerealiseerd
In de marketingstrategie zet AgriFood Capital in 2017 in op het realiseren van de Dutch AgriFood Week in oktober 2017, om zowel in de regio als nationaal een podium én katalysator te bieden aan bedrijven en instellingen in Noordoost Brabant.
Toelichting
Hoofdelementen: Food100, Keukenbazen, Open Doors, Startup Meets CEO.Gerealiseerd
In 2017 zal AgriFood Capital blijven bijdragen aan de realisatie van Grow Campus in ‘s-Hertogenbosch. De afgelopen jaren is hiervoor de basis gelegd met support vanuit het bedrijfsleven uit de regio. Product- en marktontwikkeling voor MKB-bedrijven staan hierin centraal evenals het “leven lang leren” van MBO tot executive-niveau.
Toelichting
Grow Campus heeft in 2017 focus gelegd op ontwikkelen multidisciplinaire projecten voor bedrijven en stroomlijnen samenwerking onderwijsinstellingen.Gerealiseerd
In het programma Ondernemerschap faciliteert AgriFood Capital de doorontwikkeling van innovatieve ondernemers. Via Ondernemerslift+ worden met name startende ondernemers gefaciliteerd in het succesvol ondernemen. Via de regeling ‘REAP’ worden jaarlijks circa 20 AgriFood Capital innovatieve regionale projecten van met name groepen ondernemers gesubsidieerd.
Toelichting
Zowel Ondernemerslift+ als REAP uitgevoerd volgens planning. REAP-regeling reeds medio 2017 volledig benut vanwege grote belangstelling.Gerealiseerd
Medio 2016 is het nieuwe regionale arbeidsmarktprogramma AgriFood Capital Werkt! 2016-2020, waarin de verbinding met de strategie van AgriFood Capital is versterkt, officieel van start gegaan voor alle partners. In dit nieuwe arbeidsmarktprogramma is nader uitgewerkt hoe ondernemers, werknemers, onderwijs en overheid tot 2020 samen verder werken aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt in Noordoost Brabant.
Toelichting
De regionale samenwerking (het convenant en de uitvoering) is eind 2017 onderwerp van een tussenevaluatie geweest. Op basis van deze tussenevaluatie, de zogenoemde Mid Term Review, heeft de bestuurlijke regiegroep een nadere focus binnen de Strategische Agenda vastgesteld. De samenwerking met stakeholders wordt de komende jaren voortgezet.Gerealiseerd
In 2017 zal de regio zich nadrukkelijk positioneren in het nationale en Europese speelveld. Naast samenwerking binnen de provincie en in het kader van Brainport 2020 zal ook de verbinding met ‘Europa’ speerpunt zijn. Zowel via de uitvoeringsprogramma’s als in het Europese netwerk van steden en regio’s.
Toelichting
Via BrabantStad en Regio NOB verbanden.Gerealiseerd
De voorzetting van de basisfinanciering van de regionale samenwerking, in de vorm van een bijdrage per gemeente en waterschap in het regiofonds, is onderwerp van besluitvorming geweest. In dit kader zal de informatievoorziening over zowel bereikte resultaten, alsmede doelstellingen voor de komende jaren actief met de stakeholders worden voortgezet.
Toelichting
Het 'Bestuursconvenant regionale samenwerking Noordoost Brabant 2014-2016' is in 2016 door alle deelnemende partijen verlengd. De programmatische werkwijze zoals ontwikkeld in 2014 om de “Strategische Agenda AgriFood Noordoost Brabant 2014-2020” in uitvoering te brengen, is in 2017 verder voortgezet middels de bestaande programma’s. De regionale samenwerking (het convenant en de uitvoering) is eind 2017 onderwerp van een tussenevaluatie geweest. Op basis van deze tussenevaluatie, de zogenoemde Mid Term Review, heeft de bestuurlijke regiegroep een nadere focus binnen de Strategische Agenda vastgesteld. De samenwerking met stakeholders wordt de komende jaren voortgezet.Gedeeltelijk gerealiseerd
In 2017 zal er verdere uitvoering worden gegeven aan de werkagenda van BrabantStad, een voortvloeisel uit de Strategische Agenda. Het gaat hier om een rollende agenda met ‘doe-projecten’ en verkenningen. Deze projecten dragen bij aan de ambities van BrabantStad: versterking van de agglomeratie- en internationale concurrentiekracht van Brabant. De projecten laten zich beschrijven in een ABCD: Aantrekkelijk, Bereikbaar en Concurrerend, aangevuld met de D van Doen. ’s-Hertogenbosch trekt vier van de projecten op de werkagenda en participeert in de andere projecten wanneer deze bijdragen aan de ambities van de stad of regio. De vier projecten zijn: ·Grootschalige digitalisering van het woningbestand t.b.v. verduurzaming woningen en aanjagen van innovatie in de bouw middels WoonConnect en Spark. ·Versnelling van de transitie naar elektrisch en waterstofbusvervoer in BrabantStad. ·De organisatie van evenementen ‘binnen een evenement’ bij (inter)nationaal geprofileerde sportevenementen in BrabantStad. ·Zuidlijn. Gezamenlijke culturele programmering in de spoorzones van de vijf BrabantStad- steden.
Toelichting
De werkagenda is herijkt en voorbereid ter besluitvorming. In 2017 zijn bijna 300 woningen gedigitaliseerd. Groei in 2018 tot 35% van de busvloot., Gepland voor 2019: 50%. Uitbreiding op prioritaire buslijnen (transferiumlijnen).Gerealiseerd
Om invulling te geven aan de verkenning op het gebied van het onderling verbinden van Brabantse kenniscampussen en het koppelen aan maatschappelijke opgaven participeert ’s-Hertogenbosch namens BrabantStad ambtelijk in het Brabantbrede initiatief BEAGLE. Aan de ABCD-agenda wordt de E van Europa toegevoegd. Na uitgebreide analyse van de huidige resultaten van de BrabantStad-samenwerking in Brussel zal een gezamenlijke agenda worden opgesteld, met uiteraard input vanuit ‘s-Hertogenbosch.
Toelichting
Gerealiseerd via deelname aan B5-overlegGerealiseerd
In 2017 werken we verder aan de samenwerking op het sub regionale niveau van de Meierij. Op basis van al langer lopende samenwerkingen en de Toekomstagenda Vijf van de Meierij, die in 2016 aan uw raad werd aangeboden. Voor wat betreft dit laatste waken we ervoor om een behapbare en concrete selectie van acties en projecten te maken, waarvan de gezamenlijke partners de toegevoegde waarde zien. Daar waar in de uitvoering uw bevoegdheden worden geraakt, wordt uw raad uiteraard in stelling gebracht.
Toelichting
Samen met de andere gemeenten in de Vijf van de Meierij is een aantal onderwerpen gekozen waarop samenwerkingskansen zijn verkend. Voortbouwend op al bestaande samenwerking en inzet, zowel op het sub-regionale niveau als het regionale niveau. ’s-Hertogenbosch trekt het opstellen van een Toeristisch Actieplan, waarop we nauwe samenwerking zoeken met de Meierij-gemeenten, maar ook met de gemeenten uit de Bommelerwaard. Met name op welke manier de stad en omliggende gemeenten elkaar kunnen versterken in ons toeristisch aanbod, marketing en het aanbieden van passende arrangementen. Op het vlak van de Wmo werkten we ook in 2017 samen in de Meierij en voeren we als centrumgemeente enkele taken uit voor de andere gemeenten.Gerealiseerd
Het onderzoek naar mogelijkheden voor verdere samenwerking met de gemeenten in onze directe regio wordt voortgezet; in het bijzonder met buurgemeente Oss aangezien de ‘buurrelatie’ grondig gewijzigd is met de herindeling van Maasdonk per 1 januari 2015. Inzet is een gezamenlijke agenda op thema’s als wonen, werken, vrije tijd, verkeer en vervoer, natuur en landschap, etc. Ook bekijken we in gezamenlijkheid waar het mogelijk is om de gemeente Oss te laten aanhaken bij de werkagenda BrabantStad.
Toelichting
In het kader van BrabantStad en regio NOB is deze samenwerking gezocht en gevonden. Met de gemeente Oss zijn afspraken gemaakt over gezamenlijke visievorming ten aanzien van het tussenliggend gebied.Gerealiseerd
Met het rijk en de provincie maken wij in het kader van de Gebiedsagenda Brabant afspraken over de actualisering van de gezamenlijke investeringsagenda MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). In dit kader volgen en participeren we in door het Rijk gestarte MIRT studies, zoals de kennis as A2 en de corridorstudie Rotterdam Duitsland. De kennis as A2 heeft inmiddels een vervolgfase bereikt waarin specifiek gekeken wordt naar de problematiek van de A2 rond Den Bosch (ring en aansluitingen). Hier is onze gemeente (mede) trekker van. Een uitwerking van het in de gebiedsagenda benoemde speerpunt Agri&Food is het verdiepend onderzoek proeftuin Agro&Food. Een verdere invulling en uitvoering van een gezamenlijke Agri&Food agenda voor Zuidoost-Nederland in samenwerking met de Greenport Venlo. Deze agenda is erop gericht een ‘plus’ te zetten op de afzonderlijke agenda’s van de regio’s Noordoost Brabant, Helmond en Greenport Venlo om zo de topsector Agri&Food verder te versterken. Op basis van het inmiddels afgeronde eerste onderzoek wordt gewerkt aan het formuleren van een (boven)regionale gedragen koers op weg naar een duurzame groei en transitie van de Agri&Food sector. Afstemming van de regionale opgaven en kansen met de provinciale Agri&food koers is hier van belang. Omdat er sprake is van een bredere opgave dan de traditionele MIRT is het belangrijk om de komende periode in te zetten op nieuwe samenwerkingsvormen tussen de verschillende bestuurslagen.
Toelichting
In december 2017 zijn bestuurlijke MIRT afspraken met het Rijk gemaakt. Voor de A2 Deil-Vught zijn afspraken gemaakt over een pakket aan quick wins en door het Rijk is geld gereserveerd voor een structurele verbreding van de A2. Hiertoe wordt een MIRT verkenning gestart.Gerealiseerd
In het Regionaal Ruimtelijk Overleg (RRO) Noordoost-Brabant overleggen wij met de provincie over de uitwerking van ons stedelijk ruimtelijk beleid en de afstemming met de regio. In 2017 leidt de regionale visie als bouwsteen voor de Brabantse Omgevingsvisie tot een programmering van majeure opgaves. Deze visie staat voor de ruimtelijk-economische structuurversterking van Noordoost Brabant en dient tegelijk als samenwerkingsbod naar de Provincie. In het verlengde hiervan is het RRO op zichzelf aan vernieuwing toe, door verbreding van de thematiek die past bij de netwerksamenwerking AgriFood Capital.
Toelichting
De Omgevingskoers Noordoost-Brabant is opgesteld, ter instemming aan de gemeenten voorgelegd en tenslotte aan de provincie Noord-Brabant aangeboden als bouwsteen voor de provinciale omgevingsvisie. Governance is op verschillende momenten en ook aan de hand van de inhoudelijke agenda aan de orde geweest.Gerealiseerd
Wij continueren ons beleid ten aanzien van de aandachtsbuurten conform de planmatige aanpak van de aandachtsbuurten. Daarbij wordt in elke aandachtsbuurt op grond van een integraal meerjarig plan (fysiek, sociaal, veilig en economie) gewerkt. De wijk- en buurtmonitor zorgt daarbij voor de basisinformatie. Nadrukkelijk zij vermeld dat het begrip aandachtsbuurt geen statisch gegeven is, maar aan verandering onderhevig is. Met de planmatige aanpak van aandachtsbuurten willen we een duurzame positieve ontwikkeling van deze gebieden bereiken richting het stedelijk gemiddelde.
Toelichting
In 2017 voortgezetGerealiseerd
Met de Bossche zones (Spoorzone en A2zone) blijven wij ons inzetten om publieke en private partners aan ons te binden door middel van public affairs en communicatie. Het accent ligt vooralsnog op de Spoorzone. De spoorzone is een van de meest kansrijke gebieden die de stad de komende jaren verder tot bloei kan laten komen. Met de spoorzone willen we samen met de partijen uit het gebied het gezamenlijke Brandingsconcept lanceren en verder uitwerken voor het gebied. Er zijn vier lijnen benoemd voor de komende jaren: Programma strategie, Ruimtelijke strategie en Event strategie, samen genomen in een gezamenlijke Brandingstrategie.
Toelichting
Inhoudelijke richting, profiel en programma voor de Spoorzone is voorbereid en op verschillende bijeenkomsten en een-op-een besproken met direct en potentieel betrokkenen.Gerealiseerd
Wij hebben de ambitie om tot de top vijf van Nederlandse binnensteden te blijven behoren. Om de economische positie van de binnenstad te versterken, hebben wij in overleg met partners een Actieplan Binnenstad opgesteld. In 2017 wordt de uitvoering van het Actieplan Binnenstad voortgezet, waarbij een proactieve houding wordt aangenomen in de vorm van intensieve samenwerking met pandeigenaren (leegstandbestrijding), meer focus op retailacquisitie en intensivering van accountmanagement.
Toelichting
Uitvoering van het Actieplan is in 2017 voortgezet. Voornaamste resultaten zijn een lagere leegstand, een intensiever accountmanagement en de komst van een aantal kleinschalige hotels.Gedeeltelijk gerealiseerd
De Groote Wielen: De zuidzijde van de plas is grotendeels gereed. Alleen in de Vlietdijk dienen nog enige grotere wooncomplexen te worden gerealiseerd. Het aantal op te leveren woningen zal nog achterblijven bij de prognose. Oorzaak is de nasleep van de recessie. In 2017 zal er wel volop worden gebouwd in de Lanen. Het bouwrijp maken is begin 2017 gereed. De marktpartijen zullen een grote mix aan woningcategorieën ontwikkelen. In 2017 wordt ook de 85 meter lange brug tussen de Hoven en de Lanen gerealiseerd.
Toelichting
Inmiddels zijn de eerste 100 woningen in deelgebied De Lanen in aanbouw. Door gebrek aan materiaal, materieel en personeel en door de sterke stijging van de bouwkosten gaat de uitvoering langzamer dan gehoopt. Er wordt gebouwd in de Lanen, de brug tussen Hoven en Lanen is gereed maar de plannen voor de Vlietdijk kennen nog geen consensus.Gerealiseerd
Oude tracé Zuid-Willemsvaart: Het inspiratiedocument voor het oude tracé van de Zuid-Willemsvaart is in 2016 door de gemeenteraad vastgesteld. Het project loopt vanaf het Maximakanaal nabij de Dungense brug tot aan de Maas. Het accent voor 2017 ligt op het binnenstadstracé.
Toelichting
Het totale uitvoeringsprogramma betreft periode van 25 jaar. Alle hierin benoemde korte termijn maatregelen (voor periode 2017/2018) zijnde: experiment watertaxi, voorbereiding/realisatie verblijfsplekken en aanplant bomen, realisatie fietsstraat Poeldonkweg en start uitwerking vervanging sluis 0 zijn volgens planning in gang gezet danwel reeds gerealiseerd.Gedeeltelijk gerealiseerd
GZG: De sloop van het ziekenhuis is inmiddels afgerond en in de loop van 2017 zal de gehandhaafde kelder, waarin parkeren voor de woningen is gepland, zijn voorzien van een nieuwe dak waarop in 2 fasen 125 woningen worden gerealiseerd. De eerste fase start in 2017 en bestaat uit 20 grondgebonden woningen en 24 appartementen.
Toelichting
In 2017 is de transformatie van de bestaande kelder voor parkeren afgerond. Er is niet zoals beoogd in 2017 een start gemaakt met de bouw van de eerste woningen. Door de complexiteit en diversiteit van de ontwerpen heeft het langer geduurd om een omgevingsvergunnging aan te vragen. Start bouw is nu gepland in de eerste helft van 2018. Een groot deel van de bestaande gebouwen is getransformeerd naar wonen. Op een haalbaar programma voor de grote monumentale gebouwen wordt nog gestudeerd.Gerealiseerd
Centrumplan Rosmalen: De ambitie is een afgeslankt plan (7500 m2 bvo winkels en ca. 35 wooneenheden) waarbij parkeren voor bezoekers op maaiveldniveau plaatsvindt. Vaststellen omgevingsvergunning en start bouw in 2016.
Toelichting
In februari 2017 is de vergunning onherroepelijk geworden. In mei is door de gemeente gestart met sloop en bouwrijp maken. De bouw is gestart in juni 2017 en is eind augustus 2018 gereed. Het woonrijp maken is dan ook afgerond. In de eerste week van september 2018 wordt het nieuwe centrum formeel geopend.Gerealiseerd
Paleiskwartier: Met de opening van de Paleisbrug en het opleveren van de Hofvijver heeft de ontwikkeling van Paleiskwartier-Zuid een belangrijke impuls gekregen. Er heeft zich horeca en een supermarkt (voorheen versmarkt) gevestigd in en rond het sheddakengebouw en er zijn nieuwe bouwplannen in ontwikkeling: Het Hof met 266 appartementen, een bioscoop met 7 zalen en kantoor De Office, naast het recent opgeleverde De Livin’ met 88 appartementen. Ook is gestart met de plannen voor een woongebouw met 150 appartementen naast het Ricoh-kantoor (plandeel I). Er wordt gezocht naar een belegger voor een hotel. De komende jaren wordt gewerkt aan het afronden van Paleiskwartier.
Toelichting
Het appartementencomplex Het Hof is opgeleverd. In 2017 is gestart met de bouw van kantoor De Office, de bioscoop en appartementencomplex Belvédère. In 2018 wordt gestart met de bouw van appartementencomplex Upstairs. Begin 2018 is een koopovereenkomst gesloten met een belegger / ontwikkelaar voor het naastgelegen hotel. Eind 2018 wordt er een planologische procedure gestart voor deelplan I.Gerealiseerd
Programma Hoogfrequent Spoor (PHS): Door het Rijk is het Tracébesluit PHS – tracé Meteren-Boxtel in voorbereiding. Dit is onderdeel van een landelijk programma voor een intensiever gebruik van het spoor, zowel voor reizigersvervoer als voor goederenvervoer. De intensivering van het reizigersvervoer is in ’s-Hertogenbosch al geregeld door het Tracébesluit Sporen in Den Bosch. PHS Meteren-Boxtel regelt vooral een intensiever goederenvervoer. Binnen de gemeente ’s-Hertogenbosch wordt een vierde spoor aangelegd tussen het Centraal Station en Vught. Daarnaast zijn er de nodige milieumaatregelen nodig om de milieu- en woonkwaliteit in de Bossche spoorzone te kunnen garanderen.
Toelichting
In samenwerking met de gemeenten Zaltbommel, Geldermalsen, Neerijnen en Maasdriel is actief geacteerd in de richting van het Rijk en Prorail. Er is sterke twijfel omtrent nut en noodzaak versus de kosten, terwijl een grote impact kan ontstaan qua milieu, hinder en veiligheid. Eea is regelmatig met de raad gecommuniceerd via bijeenkomsten en nieuwsbrieven.Gerealiseerd
Willemspoort: De verkoop en de bouw van de 1e fase woningen in Willemspoort loopt voorspoedig. Tweede helft 2017 worden de eerste 82 appartementen opgeleverd. Om realisering van de 2e fase in 2017 mogelijk te maken, zal getracht worden om het overgebleven deel van het huidige transferium te verplaatsen naar de zuidkant van de randweg. Dit tijdelijke transferium kan geëxploiteerd worden totdat het definitieve transferium aan de westzijde van het JBZ gereed zal zijn. De BV Willemspoort, waar de gemeente onderdeel van uitmaakt, is initiatiefnemer van het plan en opdrachtgever voor de inrichting van de openbare ruimte. De BV heeft de verdere bouwplanontwikkeling en uitvoering overgedragen aan Heijmans BV. De beleggershuurappartementen worden afgenomen door de belegger Syntrus Achmea. De sociale huurappartementen in de laatste fase worden overgenomen door Brabant Wonen, die ook deel uitmaakt van de BV Willemspoort.
Toelichting
In maart 2018 start de bouw van het laatste complex in Willemspoort Noord. De overige complexen zijn allemaal bewoond. De uitvoering van de inrichting van de openbare ruimte ligt eveneens op schema.Gerealiseerd
Zuidwalgebied: Pas als de eigenaar/ontwikkelaar een concreet plan heeft voor de herontwikkeling van het Spinhuiswalcomplex kan de daarvoor benodigde procedure worden doorlopen. De raad heeft hiervoor reeds in 2013 een ruimtelijk kader vastgesteld. Omdat deze eigenaar ook het naastgelegen pand van Rijkswaterstaat heeft gekocht, ligt het voor de hand dat er een koppeling wordt gelegd in de ontwikkeling van de beide complexen. Met name de koppeling van parkeermogelijkheden biedt hiervoor kansen. De KPN-locatie zal op termijn herontwikkeld worden. Op dit moment zijn nog geen concrete plannen bekend. Bij elkaar is er sprake van een groot binnenstadsgebied dat de potentie van herontwikkeling in de komende jaren heeft. Een integrale gebiedsontwikkeling is daarom gewenst.
Toelichting
De plannen voor transformatie van het Spinhuiswalcomplex zijn door de eigenaar ontwikkelaar verder gebracht. Grote delen van het complex zijn tijdelijk verhuurd aan Koning Willem I college en advocatenkantoor. Zo wordt achteruitgaan van het complex tegengegaan en is er ruimte voor haalbaarheidsstudies. Eigenaar en initiatiefnemer heeft de eerste plannen voor de herontwikkeling van de KPN-locatie kenbaar gemaakt: transformeren van bestaande gebouwen aan de P. Bernhardstraat naar huisvesting van bedrijven en het slopen van de overige gebouwen voor de nieuwbouw van woningen.Gerealiseerd
Heesch West: Het Regionaal Ruimtelijk Overleg stelt pas medio 2016 het programma aan nieuwe bedrijventerreinen voor de komende jaren vast. In vervolg daarop kunnen de procedures worden gestart tbv bestemmingsplan en MER. Daarná worden de gronden die nu in bezit zijn van de grondgebiedgemeenten ’s-Hertogenbosch en Bernheze overgedragen aan de Gemeenschappelijke Regeling Heesch West en kan gestart worden met de gronduitgifte. De GR is verantwoordelijk voor de grondexploitatie maar de drie betrokken gemeenten (inclusief Oss) staan garant voor eventuele exploitatietekorten. De GR voert regionaal overleg onder de paraplu van de provincie over de ontwikkelingsmogelijkheden van Heesch West en koerst daarbij op een bedrijventerrein dat ruimte biedt aan zeer grootschalige logistiek.
Toelichting
Overeenkomstig in 2016 gemaakte afspraken hebben de gemeenten in Noordoost-Brabant samen met de provincie het Masterplan Heesch West laten opstellen. Dit in het najaar 2017 vastgestelde Masterplan maakt de weg vrij om met een eerste fase van 50 hectare netto bedrijventerrein te beginnen. Als voorbereiding op de milieueffectrapportage en bestemmingsplan is de NRD opgesteld. Er wordt tevens uitgegaan van een tweetal zonneparken. Door investeringsruimte te bieden aan lokale energiecollectieven biedt Heesch West ook een aanzienlijke bijdrage bij het verduurzamen van de bestaande omgeving in de samenwerkende gemeenten. Op basis van de laatste financiële actualisatie hoeven de deelnemende gemeenten niet op de reeds gevormde verliesvoorziening te muteren.Gerealiseerd
Tramkade: In 2017 zijn de verschillende partijen bezig met de programmatische invulling om met de krachten van de stad de Tramkade om te vormen naar een culturele en creatieve hotspot. Dit vindt plaats in de diverse gebouwen op de Tramkade, zoals het Molengebouw, de Machinekamer, de Hallen en op de buitenruimten van het terrein. Pleisterplaats de Vrijheid zet in op sociale economie, design en ambacht (maken). De projecten zijn onder andere werkwarenhuis Social Label inclusief winkel Social Label en Restaurant Van Aken, gevestigd in de machinekamer. Social Label is de samenwerking met Weener XL aangegaan, waar het gaat om design denkers die sociale processen in de samenleving opnieuw vormgeven en creatieve ondernemers die het ambacht verstaan en horeca en werkplaats 3.0, gevestigd in de machinekamer. Verder wordt ook gewerkt aan Maakfestival Pleisterplaats, waar het gaat om architecten die het tijdelijk bouwen onderzoeken en de vestiging van een alcoholvrij café aan de haven. De Conceptenbouwers zetten in op circulaire economie, agrifood en talentontwikkeling. Voorbeelden zijn het Leer-Werk Hotel de Mengfabriek dat zich gaat vestigen in de molen en Werkvloer De Mengfabriek dat in het laboratorium komt. Daarnaast wordt programmering ontwikkeld in de Hallen en op het buitenterrein.
Toelichting
De realisering van de culturele en creatieve hotspot op de Tramkade is goed op weg, zo is ook geconstateerd in de evaluatie die heeft plaatsgevonden met de partijen. In 2017 heeft er in het kader van de Tramkade een veelheid aan activiteiten plaatsgevonden. De Conceptenbouwers hebben in 2017 een deel van hun programma gerealiseerd. De komende periode van 7,5 jaar wordt hier verder vorm aan gegeven. Social Label heeft in 2017 een deel van hun programma gerealiseerd. De komende periode van 7,5 jaar wordt hier verder vorm aan gegeven.Gerealiseerd
AgriFood Capital: De programmatische werkwijze zoals ontwikkeld in 2014 om de “Strategische Agenda AgriFood Noordoost Brabant 2014-2020” in uitvoering te brengen, zal in 2017 verder worden voortgezet middels de bestaande programma’s. Kernambitie van AgriFood Capital is het versterken van de economie in en rond de agrifood sector in de regio Noordoost Brabant, via innovatie, onderwijs, financierings- en arbeidsmarktfaciliteiten, bereikbaarheid en ruimtelijke faciliteiten.