Wat wilden we bereiken?
We streven naar versterking van het ondernemingsklimaat.
Indicatoren
Indicator | Nulmeting | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Ambitie 2018 |
---|---|---|---|---|
Groei aantal arbeidsplaatsen bron: LISA | In periode 2009-2014: -0,69% per jaar | 1% | 1,2% (2015-2016) | 1% groei per jaar |
Acquisitie bedrijven, instellingen, opleidingen bron: EZ | 4 | 10 | Er is actief ingezet op acquisitie. Dit heeft tevens geleid tot een aantal prospects waarvan wordt verwacht dat deze na 2017 gecontracteerd kunnen worden. | 12 per jaar |
Positie ranglijst economisch best presterende gemeenten bron: bureau Louter | 4 | Top 10 | 6 (nieuwe ranglijst) | Top 10 |
Wat hebben we ervoor gedaan?
Status
Output indicator
Toelichting
Gerealiseerd
Wij zetten de uitvoering van het Economisch Actieplan voort. Binnen het kader van dit actieplan ondersteunen we innovatieve economische projecten van bedrijven. Wij zijn voornemens om dit Actieplan eind 2016, begin 2017 te actualiseren.
Toelichting
Het economisch actieplan is opgesteld en een discussienotitie rond het actieplan is eind 2017 geaccordeerd in het college ten behoeve van bespreking in de raad.Gerealiseerd
Intensiveren van contacten en samenwerking met gevestigd bedrijfsleven (ondernemersverenigingen, individuele bedrijven) met focus op verdere optimalisering van de dienstverlening en communicatie.
Toelichting
Door extra inzet op accountmanagement gerealiseerd.Gerealiseerd
Ondersteunen van jonge startende ondernemers en Zzp-ers onder meer door het ontwikkelen van een gedifferentieerd financieringsinstrumentarium, innovatieplatforms in samenwerking met kennisinstellingen, bieden van passende huisvesting.
Toelichting
Onder andere via overleg innovatiefinanciers 's-Hertogenbosch, ontwikkeling Grasso-locatie, beheer Bosch Investeringsfonds en Ondernemerslift+.Gedeeltelijk gerealiseerd
Optimalisatie reclametaakstelling met betrekking tot inkomsten, kwaliteit, kwantiteit.
Toelichting
Dit is een continu proces omdat de reclamemarkt sterk en snel kan veranderen en resultaten van veel niet te beïnvloeden factoren afhankelijk zijn.Gerealiseerd
Actieve acquisitie van bedrijven met als doelstelling bevorderen van werkgelegenheid en uitgifte van bedrijventerreinen. We intensiveren onze inspanningen. Bij uitgifte van bedrijventerreinen wordt de markt gevolgd, dat betekent grote inzet op de doelgroep Logistiek.
Toelichting
Op de Rietvelden is 9,5 ha (waarvan 3 ha van de gemeente) verkocht aan ontwikkelaar WDP en 1,6 ha aan Univast/Brouwers Logistics. Voor de resterende kavels is ook veel belangstelling vanuit de logistiek/verladers.Gerealiseerd
De Jheronimus Academy of Data Science, de AgriFood en GROW campus, alsmede SPARK worden als troefkaart van de stad, ingezet bij de acquisitie van bedrijven en instellingen. GROW- en SPARK-campus versterken onze propositie naar productiebedrijven.
Toelichting
Bedrijven hebben zich gevestigd op en rondom campussen.Niet gerealiseerd
In overleg met gemeente Oss een plan van aanpak promotie en acquisitie Heesch-West opstellen.
Toelichting
Nee, nog niet uitgevoerd. Acquisitie loopt op met het vervolg van de ruimtelijke procedure.Gerealiseerd
Implementatie afsprakenkader bedrijventerreinen Noordoost-Brabant. Resultaat: 1-loket functie regionale intake, regionaal P&A-beleid grootschalige logistiek, groei uitgifte bedrijventerreinen, monitoring leegstand bedrijfshuisvesting.
Toelichting
Ja, afsprakenkader is geïmplementeerd, 1-loket is operationeel, regionaal Promotie & Acquisitie beleid is ontwikkeld. Uitgifte bedrijventerrein is gegroeid in 2017. Leegstand bedrijfshuisvesting wordt gemonitord via de IBIS enquête.Gerealiseerd
Intensiveren van de contacten met de NV BOM, gericht op acquisitie van buitenlandse bedrijven.
Toelichting
Er is regulier contact en er zijn afspraken gemaakt t.a.v. acquisitie en promotie.Gerealiseerd
In de markt zetten van onze nieuwe website www.ondernemenindenbosch.nl in combinatie met ondersteunend promotie- en presentatiemateriaal.
Toelichting
De huidige informatie is geactualiseerd. En er is een projectplan geschreven voor verdere ontwikkeling van de internetsite t.b.v. promotieactiviteiten.Niet gerealiseerd
Periodiek uitbrengen van een digitale economische nieuwsbrief
Toelichting
Niet gerealiseerd in verband met vacatures. Alternatieven worden bezien.Gerealiseerd
Met de regio uitvoering geven aan het Uitvoeringsprogramma Vijfsterrenlogistiek 2016, inclusief crossovers naar andere sectoren. Dit behelst onder meer het starten en positioneren van het “Huis van de logistiek Noordoost-Brabant” en de ontwikkeling van een gezamenlijke regiopresentatie.
Toelichting
Nieuw uitvoeringsprogramma 2018 - 2020 is vastgesteld, crossoverprogramma's tussen 'ICT en Logistiek' en tussen 'agrifood en logistiek' zijn geïnitieerd. Gezamenlijke regiopresentatie is ontwikkeld en wordt toegepast.Gerealiseerd
Structurele en integrale uitwerking van de te herijken City Marketing strategie ’s-Hertogenbosch met inachtneming van de bevindingen van de Rekenkamercommissie over dit onderwerp.
Toelichting
Nota ‘Herijking Citymarketing” is in januari 2017 vastgesteld door uw raad. Hier is doorlopend aandacht voor.Gerealiseerd
Vanuit een ‘parapluvisie’ op de marketing van de stad onderscheiden we verschillende doelgroepen: Bezoekers, Bedrijven en Bewoners. Wij willen regie voeren op de aanpak van die doelgroepen. We willen dat samen doen met betrokken externe partijen in de stad zoals de horeca, musea, Kring Vrienden en JBAC maar ook met bedrijven en toonaangevende instellingen zoals de Jheronimus Academy of Datascience en AgriFoodcapital, waarbij we streven naar het maximaal profiteren en stimuleren van elkaars inspanningen op het gebied van promotie van de stad.
Toelichting
Bij bezoekers loopt dit en er volgt in 2018 een Actieprogramma Toerisme. Voor Bedrijven is een Economisch Actieplan ontwikkeld. Voor de doelgroep Bewoners is nog geen citymarketingaanpak ontwikkeld, die volgt in 2018.Gedeeltelijk gerealiseerd
Doel is het trekken van meer bezoekers, meer meerdaagse bezoeken met hogere uitgaven, meer innovatieve bedrijven met potentieel veel werkgelegenheid. Daarnaast willen wij een aantrekkelijke stad zijn voor bestaande en nieuwe bewoners.
Toelichting
De cijfers over 2017 zijn nog niet allemaal bekend.Gerealiseerd
Voor de bezoekersmarkt willen wij een eigentijds aanbod realiseren op het gebied van cultuur, sport en evenementen, gecombineerd met de cultuurhistorische waarden van de stad. Voor de bedrijvenmarkt richten wij ons specifiek op de economische speerpunten van de stad.
Toelichting
Er hebben weer mooie evenementen plaatsgevonden en de economische speerpunten hebben door middel van het Economisch Actieplan meer focus gekregen.Gedeeltelijk gerealiseerd
Het merk en icoon ‘Jeroen Bosch’ heeft zijn waarde bewezen en zullen wij gericht inzetten in met name de bezoekersmarkt.
Toelichting
De legacy is beperkt, maar daar waar mogelijk maken we uiteraard gebruik van ons icoon.Gedeeltelijk gerealiseerd
Als vervolg op het Jeroen Bosch jaar ontwikkelen wij een ‘legacy Jeroen Bosch’ die de schilder na 2016 blijvend verbindt aan de stad.
Toelichting
Nog niet afgerond.Niet gerealiseerd
Behalve eigen middelen zullen wij ons inspannen om ook middelen van derden te genereren voor de promotie van de stad. Daarnaast willen wij kijken naar nieuwe verdienmodellen.
Toelichting
We zitten in een transitiefase van de VVV en we zijn nog niet toegekomen aan een nieuwe vorm van organiseren.Gerealiseerd
We attenderen bedrijven actief op het arbeidsaanbod bij Weener XL. Indien een bedrijf interesse heeft in dit aanbod wordt dit doorgegeven aan de accountmanagers van Weener XL.